Artikel 1: Definities
Artikel 2: Toepasselijkheid algemene voorwaarden
Artikel 3: Prijzen
Artikel 4: Betaling en betalingstermijn
Artikel 5: Gevolgen niet tijden betalen
Artikel 6: Recht van reclame
Artikel 7: Herroepingsrecht
1. Een consument kan een online aankoop gedurende een bedenktijd van 14 dagen zonder opgave van reden ontbinden op voorwaarde dat:• het product is niet gebruikt• het geen product is dat snel kan bederven, zoals voedsel of bloemen• het geen product is speciaal voor de consument op maat is gemaakt of aangepast• het geen product is dat niet kan worden teruggestuurd om hygiënische redenen (ondergoed, persoonlijke reinigingsproducten, enz.)• de verzegeling nog intact is• het product geen los tijdschrift of losse krant is• het geen (opdracht tot) spoedreparatie betreft• de consument niet heeft afgezien van herroepingsrecht2. De bedenktijd van 14 dagen zoals in lid 1 genoemd, vangt aan:• op de dag nadat de consument het laatste product of onderdeel heeft ontvangen van 1 bestelling• zodra de consument het eerste product bij een abonnement heeft ontvangen• zodra de consument een dienst voor het eerst heeft afgenomen• zodra de consument bevestigd heeft dat hij digitale inhoud via internet gaat afnemen3. De consument kan zijn beroep op het herroepingsrecht kenbaar maken via info@nutritionvision.nl4. De consument is verplicht om het product binnen 14 dagen na het kenbaar maken van zijn herroepingsrecht te retourneren aan verkoper, bij gebreke waarvan zijn herroepingsrecht komt te vervallen.5. De kosten voor retourneren komen alleen voor rekening van verkoper indien de volledige bestelling wordt geretourneerd.6. Indien de aankoopkosten en eventuele overige kosten (zoals verzend- en retourkosten) volgens de wet voor terugbetaling in aanmerking komen, zal verkoper deze kosten binnen 14 dagen na ontvangst van het tijdig beroep op het herroepingsrecht, terugbetalen aan de consument, op voorwaarde dat de consument het product tijdig aan verkoper heeft geretourneerd.
Artikel 8: Opschortingsrecht
Tenzij de klant een consument is, doet de klant afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.
Artikel 9: Retentierecht
1. Verkoper kan een beroep doen op zijn retentierecht en in dat geval producten van de klant onder zich houden, totdat de klant alle nog openstaande rekeningen ten aanzien van verkoper heeft voldaan, tenzij de klant voor die kosten voldoende zekerheid heeft gesteld.2. De retentierecht geldt eveneens op grond van eerdere overeenkomsten waaruit de klant nog betalingen verschuldigd is aan verkoper.3. Verkoper is nooit aansprakelijk voor eventuele schade die de klant mogelijkerwijs lijdt als gevolg van het gebruikmaken van zijn retentierecht.
Artikel 10: Verrekening
Tenzij de klant een consument is, doet de klant afstand van zijn recht om een schuld aan verkoper te verrekenen met een vordering op verkoper.
Artikel 11: Eigendomsvoorbehoud
1. De bij verkoper aanwezige zaken en geleverde zaken en onderdelen blijven eigendom van verkoper totdat koper de gehele afgesproken prijs heeft betaald. Tot die tijd kan verkoper zich beroepen op zijn eigendomsvoorbehoud en de zaken terugnemen.2. Indien de overeengekomen vooruit te betalen bedragen niet of niet op tijd worden voldaan, heeft verkoper het recht om de werkzaamheden op te schorten totdat het overeengekomen deel alsnog is voldaan. Er is dan sprake van schuldeisersverzuim. Een verlate levering kan in dat geval niet aan verkoper worden tegengeworpen.3. Verkoper is niet bevoegd de onder zijn eigendomsvoorbehoud vallende zaken te verpanden, verkopen, vervreemden of anderszins bezwaren.4. Indien verkoper een beroep doet op zijn eigendomsvoorbehoud, geldt de overeenkomst als ontbonden en heeft verkoper het recht om schadevergoeding, gederfde winst en rente te vorderen.
Artikel 12: Levering
1. Levering vindt plaats zolang de voorraad strekt.2. Levering vindt plaats bij verkoper, tenzij partijen anders zijn overeengekomen.3. Levering van online bestelde producten vindt plaats op het door de klant aangegeven adres.4. Indien de overeengekomen bedragen niet of niet op tijd worden voldaan, heeft verkoper het recht om zijn verplichtingen op te schorten totdat het overeengekomen deel alsnog is voldaan.5. Bij te late betaling is er sprake van schuldeisersverzuim, met als gevolg dat de klant een verlate levering niet aan verkoper kan tegenwerpen.
Artikel 13: Levertijd
1. De door verkoper opgegeven levertijden zijn indicatief en geven de klant bij overschrijding daarvan geen recht op ontbinding of schadevergoeding, tenzij partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders zijn overeengekomen.2. De levertijd vangt aan op het moment dat de klant het (elektronisch) bestelproces volledig heeft afgerond en daarvan een (elektronische bevestiging) heeft gekregen van verkoper.3. Overschrijding van de opgegeven levertijd geeft de klant geen recht op schadevergoeding en evenmin het recht om de overeenkomst te ontbinden, tenzij verkoper niet binnen 14 dagen na daartoe schriftelijk te zijn aangemaand kan leveren of partijen hierover anders hebben afgesproken.
Artikel 14: Feitelijke levering
De klant dient ervoor zorg te dragen dat de feitelijke levering van de door hem bestelde producten tijdig kan plaatsvinden.
Artikel 15: Transportkosten
Transporten zijn voor rekening van de klant, tenzij partijen hierover iets anders hebben afgesproken.
Artikel 16: Verpakking en verzending
1. Indien de verpakking van een geleverd product geopend of beschadigd is, dan dient de klant, alvorens het product in ontvangst te nemen, hiervan door de expediteur c.q. bezorger een aantekening op te laten maken, bij gebreke waarvan verkoper niet aansprakelijk kan worden gehouden voor eventuele schade.2. Indien de klant zelf voor transport van een product zorgdraagt, dient hij eventuele zichtbare beschadigingen aan product of de verpakking voorafgaand aan het vervoer te melden aan verkoper, bij gebreke waarvan verkoper niet aansprakelijk kan worden gehouden voor eventuele schade.
Artikel 17: Verzekering
1. De klant verplicht zich de volgende zaken voldoende te verzekeren en verzekerd te houden tegen onder andere brand, ontploffings- en waterschade evenals diefstal:• geleverde zaken die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de onderliggende overeenkomst• zaken van verkoper die bij de klant aanwezig zijn• zaken die onder eigendomsvoorbehoud zijn geleverd2. De klant geeft op eerste verzoek van verkoper de polis van deze verzekering ter inzage.
Artikel 18: Bewaring
1. Indien de klant bestelde producten pas later afneemt dan de overeengekomen leveringsdatum, is het risico van een eventueel kwaliteitsverlies geheel voor de klant.2. Eventuele extra kosten als gevolg van voortijdige danwel verlate afname van producten komen geheel rekening van de klant.
Artikel 19: Garantie
1. Wanneer partijen een overeenkomst met een dienstverlenend karakter zijn aangegaan, bevat deze voor verkoper enkel inspanningsverplichtingen, geen resultaatsverplichtingen.2. De garantie met betrekking tot producten is uitsluitend van toepassing op defecten, veroorzaakt door ondeugdelijk(e) fabricage, constructie of materiaal.3. De garantie geldt niet in het geval van normale slijtage en van schade ontstaan als gevolg van ongevallen, aangebrachte wijzigingen aan het product, nalatigheid of ondeskundig gebruik door de klant, alsmede wanneer de oorzaak van het defect niet duidelijk kan worden vastgesteld.4. Het risico van verlies, beschadiging of diefstal van de producten die het voorwerp zijn van een overeenkomst tussen partijen, gaat over op de klant op het moment waarop deze juridisch en/of feitelijk worden geleverd, althans in de macht van de klant komen of van een derde die het product ten behoeve van de klant in ontvangst neemt.
Artikel 20: Ruilen
1. Ruilen is alleen mogelijk als aan de volgende voorwaarden is voldaan:• ruilen vindt plaats binnen 14 dagen na aankoop tegen overlegging van de originele factuur• het product wordt teruggebracht in de originele verpakking c.q. met de nog aangehechte originele (prijs)kaartjes• het product is nog niet gebruikt2. Afgeprijsde artikelen, niet-houdbare artikelen zoals levensmiddelen, op maat gemaakte artikelen of speciaal voor de klant aangepaste artikelen kunnen niet worden geruild.
Artikel 21: Uitvoering van de overeenkomst
1. Verkoper voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uit.2. Verkoper heeft het recht om de overeengekomen dienstverlening (gedeeltelijk) te laten verrichten door derden.3. De uitvoering van de overeenkomst geschiedt in onderling overleg en na schriftelijk akkoord en betaling van het eventuele afgesproken voorschot door de klant.4. Het is de verantwoordelijkheid van de klant dat verkoper tijdig kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst.5. Indien de klant er niet voor heeft gezorgd dat verkoper tijdig kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst, komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en/of extra uren voor rekening van de klant.
Artikel 22: Informatieverstrekking door de klant
1. De klant stelt alle informatie, gegevens en bescheiden die relevant zijn voor de correcte uitvoering van de overeenkomst tijdig en in gewenste vorm en op gewenste wijze beschikbaar aan verkoper.2. De klant staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de ter beschikking gestelde informatie, gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de overeenkomst niet anders voortvloeit.3. Indien en voor zover de klant dit verzoekt, retourneert verkoper de betreffende bescheiden.4. Stelt de klant niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door verkoper redelijkerwijs verlangde informatie, gegevens of bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering van de overeenkomst hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en extra uren voor rekening van de klant.
Artikel 23: Duur van de overeenkomst betreffende een dienst
1. De overeenkomst tussen verkoper en de klant betreffende een dienst of diensten wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij uit de aard van de overeenkomst iets anders voortvloeit of partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders zijn overeengekomen.2. Indien een overeenkomst voor bepaalde tijd is aangegaan, dan wordt deze na afloop van de termijn stilzwijgend omgezet in een overeenkomst voor onbepaalde tijd, tenzij 1 van de partijen de overeenkomst opzegt met inachtneming van een opzegtermijn van 2 maanden, waardoor de overeenkomst van rechtswege eindigt.3. Zijn partijen binnen de looptijd van de overeenkomst voor de voltooiing van bepaalde werkzaamheden een termijn overeengekomen, dan is dit nooit een fatale termijn. Bij overschrijding van deze termijn moet de klant verkoper schriftelijk in gebreke stellen.
Artikel 24: Opzeggen overeenkomst dienst voor onbepaalde tijd
1. De klant kan een overeenkomst voor een dienst die voor onbepaalde tijd is aangegaan te allen tijde opzeggen met inachtneming van een opzegtermijn van 1 maand.2. Een consument heeft het recht een overeenkomst voor een dienst voor onbepaalde tijd op te zeggen met inachtneming van een opzegtermijn van 1 maand.
Artikel 25: Vrijwaring
De klant vrijwaart verkoper tegen alle aanspraken van derden die verband houden met de door verkoper geleverde producten en/of diensten.
Artikel 26: Klachten
1. De klant dient een door verkoper geleverd product of verleende dienst zo spoedig mogelijk te onderzoeken op eventuele tekortkomingen.2. Beantwoordt een geleverd product of verleende dienst niet aan hetgeen de klant redelijkerwijs van de overeenkomst mocht verwachten, dan dient de klant verkoper daarvan zo spoedig mogelijk, doch in ieder geval binnen 1 maand na constatering van de tekortkoming, op de hoogte te stellen.3. Consumenten dienen verkoper uiterlijk binnen 2 maanden na constatering van de tekortkomingen hiervan op de hoogte te stellen.4. De klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming. Zodat verkoper in staat is hierop adequaat te reageren.5. De klant dient aan te tonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen partijen.6. Indien een klacht betrekking heeft op lopende werkzaamheden, kan dit er in ieder geval niet toe leiden dat verkoper gehouden kan worden om andere werkzaamheden te verrichten dan zijn overeengekomen.
Artikel 27: Ingebrekestelling
1. De klant dient ingebrekestellingen schriftelijk kenbaar te maken aan verkoper.2. Het is de verantwoordelijkheid van de klant dat een ingebrekestelling verkoper ook daadwerkelijk (tijdig) bereikt.
Artikel 28: Hoofdelijk aansprakelijkheid klant
Als verkoper een overeenkomst aangaat met meerdere klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor de volledige bedragen die zij op grond van die overeenkomst aan verkoper verschuldigd zijn.
Artikel 29: Aansprakelijkheid
1. Verkoper is uitsluitend aansprakelijk voor enige schade die de klant lijdt indien en voor zover die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.2. Indien verkoper aansprakelijk is voor enige schade, is het slechts aansprakelijk voor directe schade die voortvloeit uit of verband houdt met de uitvoering van een overeenkomst.3. Verkoper is nooit aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen of schade aan derde.4. Indien verkoper aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten (beroeps) aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald en bij gebreke van (volledig) uitkering door een verzekeringsmaatschappij van het schadebedrag is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.5. Alle afbeelding, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn slechts indicatief en gelden slechts bij benadering en kunnen geen aanleiding zijn tot schadevergoeding en/of (gedeeltelijk) ontbinding van de overeenkomst en/of opschorting van enige verplichting.6. Protocols & advies: verkoper of een partner van verkoper zijn niet aansprakelijk voor acties en keuzes genomen door klant en de klant is altijd geadviseerd advies en aanbevelingen alleen op te volgen na overleg met eigen (huis)arts.
Artikel 30: Vervaltermijn
Elk recht van de klant op schadevergoeding van verkoper vervalt in elk geval in elk geval 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 van het Burgerlijk Wetboek.
Artikel 31: Recht op ontbinding
1. De klant heeft het recht de overeenkomst te ontbinden wanneer verkoper toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming, gezien haar bijzondere aard or geringe betekenis, de ontbinding niet rechtvaardigt.2. Is de nakoming van de verplichtingen door verkoper niet blijvend of tijdelijk onmogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat verkoper in verzuim is.3. Verkoper heeft het recht de overeenkomst met de klant te ontbinden, indien de klant zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, danwel indien verkoper kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om te vrezen dat de klant zijn verplichtingen niet behoorlijk zal kunnen nakomen.
Artikel 32: Overmacht
1. In aanvulling op het bepaalde in artikel 6:75 Burgerlijk Wetboek geldt dat een tekortkoming van verkoper in de nakoming van enige verplichting ten aanzien van de klant niet aan verkoper kan worden toegerekend in een van de wil verkoper onafhankelijk situatie, waardoor de nakoming van zijn verplichtingen te aanzien van de klant geheel of gedeeltelijk wordt verhinderd of waardoor de nakoming van zijn verplichtingen in redelijkheid niet van verkoper kan worden verlangd.2. Tot de in lid 1 genoemde overmachtsituatie worden ook – doch niet uitsluitend – gerekend: noodtoestand (zoals burgeroorlog, opstand, rellen, natuurrampen, etc.); wanprestaties en overmacht van toeleveranciers, bezorgers of andere derden; onverwachte stroom-, elektriciteits- internet-, computer- en telecomstoringen; computervirussen, stakingen, overheidsmaatregelen, onvoorziene vervoersproblemen, slechte weersomstandigheden en werkonderbrekingen.3. Indien zich een overmachtsituatie voordoet waardoor verkoper 1 of meer verplichtingen naar de klant niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat verkoper er weer aan kan voldoen.4. Vanaf het moment dat een overmachtsituatie tenminste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen beide partijen de overeenkomst schriftelijk geheel of gedeeltelijk ontbinden.5. Verkoper is in een overmachtsituatie geen enkele (schade) vergoeding verschuldigd, ook niet als het als gevolg van de overmachttoestand enig voordeel geniet.
Artikel 33: Wijziging van de overeenkomst
Indien na het afsluiten van de overeenkomst voor de uitvoering ervan het nodig blijkt om de inhoud ervan te wijzigen of aan te vullen, passen partijen tijdig en in overleg de overeenkomst dienovereenkomstig aan.
Artikel 34: Wijziging algemene voorwaarden
1. Verkoper is gerechtigd deze algemene voorwaarden te wijzigen of aan te vullen.2. Wijzigingen van ondergeschikt beland kunnen te allen tijde worden doorgevoerd.3. Grote inhoudelijke wijzigingen zal verkoper zoveel mogelijk vooraf met de klant bespreken.4. Consumenten zijn gerechtigd bij een wezenlijke wijziging van de algemene voorwaarden de overeenkomst op te zeggen.
Artikel 35: Overgang van rechten
1. Rechten van de klant uit een overeenkomst tussen partijen kunnen niet aan derden worden overgedragen zonder de voorafgaande schriftelijke instemming van verkoper.2. Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals bedoeld in artikel 3:83, tweede lid, Burgerlijk Wetboek.
Artikel 36: Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid
1. Wanneer één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan tast dit de overige bepalingen van deze voorwaarden niet aan.2. Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat verkoper bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.
Artikel 37: Toepasselijk recht en bevoegde rechter
1. Op iedere overeenkomst tussen partijen is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing.2. De Nederlandse rechter in het arrondissement waar verkoper is gevestigd / kantoor houdt is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen partijen, tenzij de wet dwingend anders voorschrift.
Opgesteld op 01 januari 2021.